Paleo voedingsmiddelen

Paleo dieet

Paleo eten is een trend. Maar wat is paleo nou eigenlijk? En voor wie? En welke voordelen heeft een paleo dieet? Wij nemen deze foodtrend onder de loep. 

Wat is paleo?

Het begrip paleo is kort voor paleolithicum - de oude steentijd. In de volksmond wordt paleo ook wel het oerdieet genoemd. Het paleo dieet is daarom gebaseerd op de voedingsstijl van onze voorouders. Het idee: een dieet dat een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de menselijke ontwikkeling en overleving moet goed voor ons zijn.

Paleo is een holistische benadering die zich richt op fitness en gezondheid. Dit betekent dat je je met deze lifestyle en regelmatige beweging fitter en beter zult voelen. En er ook zo uit zult zien.

Voedingsadvies.
Speciaal op jou afgestemd.

Naar de bodycheck

Hoe werkt een paleo dieet?

Het draait allemaal om voedingsmiddelen die al in de steentijd beschikbaar waren. In plaats van do's en don'ts gaat het bij het paleo dieet vooral om voeding dat theoretisch al beschikbaar was in het stenen tijdperk. Ook al groeiden broccoli en wortelen waarschijnlijk niet direct voor de grotten van onze voorouders, ze hadden het theoretisch wel kunnen doen.

Alle paleo voedingsmiddelen hebben een ding gemeen: ze komen rechtstreeks uit de natuur en zijn gemaakt en geteeld zonder menselijke tussenkomst. Dit betekent dat het paleo dieet geen granen of snoep bevat.

Veel paleo gerechten zijn daarom van nature koolhydraatarm en rijk aan eiwitten. Naast groenten, fruit en natuurlijke eiwitbronnen gebruikt paleo als belangrijkste energiebron hoogwaardige vetten in plaats van koolhydraten. Hoewel vet veel calorieën bevat, maakt het je niet automatisch dik. Integendeel. Het lichaam leert vet als energiebron te gebruiken in plaats van het om te zetten in vetkussentjes. Het is belangrijk dat je hoogwaardige vetten, zoals kokosolie, gebruikt.

Kokosolie
Kokosolie
Allrounder voor keuken & lichaam
4.8/5
4.8 5 1405
foodspring Kokosolie https://d23o500odzh64r.cloudfront.net/media/catalog/product/cache/6/small_image/88x77/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/i/bio-kokosoel-desktop.png

pure t.o.v. bewerkte voedingsmiddelen

Groenten, noten en bessen groeien al in de natuur. Dierlijke eiwitten zijn ook altijd beschikbaar geweest via de jacht. Granen zoals tarwe, spelt en rogge of verwerkte suiker waren alleen toegankelijk voor mensen met de ontwikkeling van de landbouw. Onze huidige rassen zijn vaak speciale rassen die eenvoudigweg geoptimaliseerd zijn om de opbrengst te maximaliseren. Deze moderne voedingsmiddelen komen niet voor in het paleo dieet.

Verse groenten, dierlijke eiwitten uit vlees, vis en eieren en onverzadigde vetzuren uit noten, zaden en hoogwaardige oliën vormen de primaire basis van het paleo dieet. Het voedsel uit die tijd voorzag onze voorouders van alle voedingsstoffen die ze nodig hadden om de menselijke evolutie te bevorderen.

Goed verwerkte kant-en-klaarmaaltijden, klassiek snoepgoed en fastfood worden vermeden. In het begin klinkt dit ingewikkelder dan het is. Om paleo te kunnen eten, heb je geen eigen moestuin nodig en hoef je ook niet te gaan jagen. Je kunt bij de biologische of supermarkt voldoende paleo producten kopen.

Naast noten & bessen, gedroogd fruit zonder toegevoegde suiker, superfoods als goji besseb en natuurlijk vers fruit, zijn er inmiddels ook vele hoogwaardige paleo snacks te koop zoals de Paleo Bars van foodspring.

Paleo Bar 12-pack
Paleo Bar 12-pack
Zoals elke vruchtenreep zou moeten zijn
4.2/5
4.2 5 1402
foodspring Paleo Bar 12-pack https://d23o500odzh64r.cloudfront.net/media/catalog/product/cache/6/small_image/88x77/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/8/180219_fs_paleobars-bundle_allflavours_desktop_fei.png

Paleo voedingsmiddelen

De lijst met paleo voedingsmiddelen is lang. Iedere denkbare groentesoort, noten, gedroogde vruchten, vers fruit en vis en vlees staan er op. In onze tabel staat aangegeven welke voeding je bij een paleo dieet moet eten en welke je moet vermijden.
  • Eieren
  • Vlees
  • Vis
  • Groente
  • Kokosolie & avocado
  • Noten & zaden
  • Fruit & ongezoet, gedroogd fruit
  • Paleo repen
  • Kokosmeel
  • Kaas
  • Verpakte worst
  • Vissticks
  • Peulvruchten & granen
  • Gefrituurde fastfood vet
  • Chips, gezouten noten, etc.
  • Klassieke zoetigheid
  • Chocoladereep
  • Meel op graanbasis

Een belangrijk criterium voor een paleo dieet is kwaliteit. Indien mogelijk, moet je aandacht besteden aan de biologische kwaliteit. Vlees en eieren van biologische veehouderij en vis van de wilde vangst. Ook chemische bestrijdingsmiddelen, intensieve veehouderij en kunstmatige aquacultuur bestonden in het stenen tijdperk niet.

Paleo voeding voorziet je lichaam van voedingsstoffen die het optimaal kan verwerken. Groenten en fruit leveren vooral veel vitaminen, voedingsvezels en mineralen. Vlees, vis en eieren leveren niet alleen hoogwaardige eiwitten, maar ook sporenelementen en vitaminen.

Waarom geen granen?

Paleo eten is bedacht om je lichaam te voorzien van licht verteerbare voedingsstoffen en energie. Graan kan aan geen van deze criteria voldoen en is dus geen paleo voedsel.

Graanproducten zijn vaak moeilijk verteerbaar. Dit geldt ook voor volkorenproducten als je deze niet op een speciale manier bereidt. Je lichaam zal dan minder toegang hebben tot de voedingsstoffen die het bevat. Aangezien witte meelproducten, zoals lichte pasta of brood, zwaar bewerkt zijn en nauwelijks voedingsstoffen bevatten, zijn ze dus absoluut geen alternatief.

Witte rijst en aardappelen zijn grijs gebied. Beide zijn gemakkelijker te verteren dan brood, pasta etc. en kunnen ook een nuttige bron van koolhydraten zijn in het paleo dieet, vooral voor duursporters.

Paleovriendelijke producten en eiwitten

Paleo voeding: Voor- en nadelen

Voordelen

Paleo voeding heeft veel voordelen. Met name in vergelijking tot een dieet met granen en klassieke zoetigheid scoort paleo behoorlijk wat punten. Klassieke voedingsmiddelen, die veel calorieën bevatten, maar geen voordeel voor je lichaam zijn, worden vervangen. Ze worden vervangen door verse en onbewerkte levensmiddelen die veel belangrijke vitaminen en andere voedingsstoffen bevatten.

Fastfood en gebakken voedsel behoren tot het verleden. Dankzij vers voedsel voel je je na elke maaltijd eerder fit en vol energie dan traag en vol.

Klassieke zoetigheid met veel suiker en calorieën, die voor vreetbuien zorgen, zijn een no go op je menu, In plaats daarvan snack je vezelrijke snacks, die lang verzadigen. Paleo repen maken je het snacken erg makkelijk.

En het beste is: paleo is lekker. Of het nu je hoofdgerecht of een nagerecht is - paleo is lekker en zit vol variatie. Verse groente en vlees kun je op talloze manier bereiden. In plaats van met het klassieke tarwemeel, kun je ook met kokosmeel en chiazaad verschillende recepten uitproberen. Zo eet je automatisch meer proteïne en minder koolhydraten. 

Nadelen

De nadelen van paleo zijn op één hand te tellen. Één ding is zeker: indien je echt aandacht besteedt aan de biologische kwaliteit, is paleo wel duurder. Maar is je lichaam dat niet waard?

Afgezien van het financiële plaatje is paleo vaak ook tijdrovender. Paleo snacks en gerechten zijn onderweg vaak moeilijk te krijgen. Daarom is het de moeite waard om 's avonds iets voor te bereiden voor de volgende dag. Maar ook hier geldt: je inspanning wordt beloond met een fit en healthy gevoel. 

Afvallen met paleo

Hoewel er vaak gesproken wordt over het paleo dieet, gaat het bij paleo in de eerste plaats niet om afvallen. Het woord dieet is een synoniem voor het dieet zelf. Toch is paleo het perfecte dieet voor je beach body. Waarom? Heel eenvoudig.

Graanproducten zoals pasta, pizza en brood, maar ook zoete snacks zoals taarten horen erbij voor de meesten van ons. Tip: kijk eens per week hoe vaak je zoiets eet. Al deze voedingsmiddelen hebben een hoog caloriegehalte en bevatten vaak weinig voedingsstoffen die je lichaam echt nodig heeft. Kortom: zonder paleo eet je vaak calorieën die alleen maar goed smaken.

Met paleo is dat verleden tijd. Paleo gerechten zijn heerlijk en meestal vol met waardevolle voedingsstoffen. Zoete snacks zijn gemakkelijk te bereiden met behulp van fruit. Aangezien granen, suiker etc. niet langer op het menu staan, eet je aanzienlijk minder koolhydraten. Vooral in het begin helpt dit vaak om enkele kilo's kwijt te raken. Omdat paleo gerechten voedzamer zijn, heb je nauwelijks nog trek meer. 

Omdat je vooral minderwaardige koolhydraatbronnen zoals tarweproducten en suiker vermijdt, zal het verlangen om te snoepen geleidelijk aan afnemen. Dit helpt je ook om overtollige calorieën te vermijden. Maar je hoeft het nog steeds niet helemaal zonder zoetigheid te doen. Ons vegan bananenijs is binnen een handomdraai gemaakt en is super lekker. Indien je dol bent op chocolade, probeer dan eens de raw pralines.

Paleo voeding

De verandering naar een paleo dieet is niet zo moeilijk als het in eerste instantie lijkt. Je kunt beter niet van vandaag op morgen je hele eetpatroon omgooien, maar stap voor stap steeds meer paleo gerechten en snacks in je dagelijks leven integreren. Veel paleo recepten zijn snel en makkelijk te maken. 

paleo ontbijt

Ontbijten zonder brood? En zonder suiker? Dat kan. En smaakt ook nog. Veel sneller gemaakt dan de klassieke latte macchiato of cappuccino is bijvoorbeeld de bulletproof coffee - koffie met kokosolie. Afhankelijk van hoeveel honger je 's ochtends hebt, is dit misschien zelfs al genoeg. 

Indien je erg van zoet houdt, maakt een zelfgemaakte notenmixreep je paleo ontbijt compleet. Ook muesli kun je met kokosolie,  noten & bessen en vers fruit makkelijk klaarmaken. Als je weinig tijd hebt, is een Paleo Bar ideaal als snel en lekker ontbijt. 

Het klassieke hartige paleo ontbijt zijn alle varianten van ei. Roerei, spiegelei, een gekookt ei of de traditionele Arabische eieren in pikante tomatensaus.

lunch en avondeten met het paleo dieet

Salade, soep, groente. Gecombineerd met kwalitatief vlees, vis of ei. Dat is de basis van de meeste paleo gerechten. Indien mogelijk moeten de ingrediënten binnen het paleo dieet van biologische kwaliteit zijn. Zo worden chemische pesticides en medicijnen vermeden.

Een recept voor een lichte paleo lunch, ook geschikt om mee te nemen, is de superfood-boerenkool-salade. Ei, kip of runderreepjes zorgen voor een extra portie proteïne.

Paleo - meer dan alleen voeding

Paleo houdt zich vooral bezig met voeding. Als je wilt profiteren van alle voordelen van het paleo dieet, moet je ook je levensstijl aanpassen. Concreet betekent dit: verhuizen! Onze voorouders brachten de dag door met het verzamelen en jagen van hun voedsel. Daarom waren ze onvermoeibaar op hun voeten. Hun dieet stelde hen in staat om deze extreme spanningen te verdragen. 

Paleo betekent dus ook beweging. Je hoeft niet drie uur te gaan hardlopen. Maar je kunt proberen om elke dag een kleine HIIT-training te doen. Of op fiets naar je werk. Ga rennen met vrienden in plaats van alleen maar koffie drinken. En zo verder. Regelmatig bewegen is een noodzakelijk onderdeel van de paleo lifestyle. 


Voedingsadvies.
Speciaal op jou afgestemd.

Naar de bodycheck