Trainierter und definierter Bauch einer Frau

Alles over het juiste gebruik van l-carnitine

L-carnitine is de perfecte aanvulling voor een figuurondersteunende training en een caloriearm eetpatroon. Door het transport van vetzuren in je spiercellen wordt je energie-aanmaak bevorderd. Om optimaal te profiteren van je training en je dagelijks leven, moet je wel op een aantal dingen letten.


Voor het beste resultaat van je training raden wij je onze gratis Body Check aan. Bepaal je doel, bereken je BMI en ontvang persoonlijk voedings- en trainingsadvies. 

1. Wat is l-carnitine?

L-carnitine is een verbinding die in je lever wordt geproduceerd uit de twee essentiële aminozuren methionine en lysine. In tegenstelling tot de essentiële aminozuren kan het lichaam deze eiwitverbinding zelf aanmaken. Je spieren slaan een kleine hoeveelheid l-carnitine op, de rest wordt via je urine uitgescheiden.

Carnitine zit voornamelijk in levensmiddelen van dierlijke oorsprong, zoals rundvlees en varkensvlees. Als je evenwichtig eet, zal je lichaam genoeg l-carnitine kunnen produceren. Als je veel aan sport doet, is het toch verstandig om extra l-carnitine in te nemen.

De eiwitverbinding speelt een essentiële rol in de energieproductie van je lichaam uit vetzuren. Als transportmiddel leidt het de vetzuren naar de plaats waar het vet wordt verbrand, de mitochondriën.

Bij een eventueel l-carnitine tekort valt je lichaam terug op waardevolle eiwitten als energieleverancier en niet op je vetreserves.


2. L-carnitine dosering

Pure l-carnitine is verkrijgbaar als poeder, capsules of in de vorm van repen en drinkampullen. Gebruik de producten zo dat je de aanbevolen dosis van ongeveer 1 g pure l-carnitine per dag bereikt. Deze eis geldt ongeacht je trainingsdoel en daar mag je niet onder zitten, omdat met kleinere hoeveelheden niet het gewenste effect kan worden bereikt.

L-carnitine wordt in je urine uitgescheiden zonder enig effect in geval van overdosis. Giftige reacties zijn zelfs bij grote innames niet bekend, maar de aanbevolen dosering moet wel worden gevolgd. L-carnitine wordt door het lichaam zelf geproduceerd uit de aminozuren lysine en methionine. In de skeletspieren, hartspier en lever wordt ongeveer 250 mg per kilo lichaamsgewicht l-carnitine opgeslagen. Bij de gemiddelde volwassene komt dit overeen met tussen de 16 en 24 g opslag.

Onze tip

Wil jij je training naar een hoger niveau brengen? Probeer dan nu onze veganistische l-carnitine capsules.

  • Ideaal bij je training en body shaping
  • Energieproductie door vetzuren
  • Stabiliteit & kwaliteit

Om het gewenste effect te bereiken,
moet je dagelijks minimaal 1 g l-carnitine innemen.


Aangezien de aanmaak van je lichaam je meestal niet tot de dagelijks aanbevolen hoeveelheid brengt, moet l-carnitine dagelijks via je voeding worden toegediend om in ieder geval je opslagcapaciteit te behouden. Vooral rood vlees bevat veel l-carnitine.

Voor vegetariërs, veganisten en voor zeer caloriearme diëten is het vaak niet voldoende. Daarnaast leidt een vet- en eiwitrijk dieet en intensieve sport tot een verhoogde uitscheiding van de stof. In alle genoemde gevallen is het dus verstandig om extra l-carnitine in te nemen.

Tip: 

Ben je geïnteresseerd in de werking van l-carnitine? HIER lees je meer over wat l-carnitine met het transport van vetten en een beter herstel te maken heeft.

3. L-carnitine innemen: Wat is het juiste tijdstip?

Het advies is om l-carnitine 's morgens na het opstaan in te nemen. Op een lege maag is je lichaam gevoeliger en kan de l-carnitine vanaf het begin van de dag zijn werk doen. L-carnitine is het perfecte pre-workout-supplement voor figuurtraining. Wij raden aan om je dagelijkse dosis te verhogen op trainingsdagen en 30 - 60 minuten voor je workout in te nemen.

Je lichaam haalt zijn energie niet langer alleen uit koolhydraatvoorraden of uit zijn eigen spieren, maar ook uit de stofwisseling van vetzuren in je spiercellen. Om hier maximaal van te kunnen profiteren, is het innemen 30 tot 60 minuten voor je training het meest effectief.

4. L-carnitine gebruiksduur

Het gebruik van l-carnitine wordt aangeraden over de hele periode van lichaamsvorming. Het is ook effectief tijdens piekbelastingen in je training, bijvoorbeeld in de laatste weken van een marathonvoorbereiding. Langdurige inname is ook mogelijk en verstandig om permanent te profiteren van de positieve effecten, vooral met betrekking tot je performance. Het is echt zinvol voor mensen die intensief en frequent willen trainen op de lange termijn.

L-carnitine heeft geen bijwerkingen en is minder giftig dan bijvoorbeeld tafelzout. Negatieve effecten van langdurige inname zijn niet bekend uit diverse studies.1 L-carnitine leidt niet tot lichamelijke of psychische afhankelijkheid. Er zijn ook geen gewenningseffecten. Dit betekent dat de eigen productie niet minder wordt door de extra inname.

5. L-carnitine poeder of capsules?

Of je nu l-carnitine poeder oplost in vloeistof of l-carnitine capsules inneemt: De keuze van de vloeistof heeft geen invloed op de positieve effecten. Vooral met het oog op een beach body kun je drankjes vol met suiker beter vermijden. L-carnitine is ook verkrijgbaar in de vorm van ampullen, sportdrankjes of repen.

De capsules zijn wel de goedkoopste optie en - dit is vooral relevant als je wilt afvallen - bevatten de minste calorieën. Dranken en repen bevatten vaak suiker, chemicaliën of dierlijke ingrediënten zoals poedermelk, waardoor ze niet geschikt zijn voor veganisten.

6. Tips & tricks over het gebruik van l-carnitine

Zoals bij alle voedingssupplementen geldt voor l-carnitine: hoe schoner de grondstof, hoe beter. Vooral pure l-carnitine garandeert het grootst mogelijke effect en veilig gebruik. De beste standaard van nu is de Zwitserse Carnipure®. Deze grondstof is vrij van chemische toevoegingen, natuurlijk geëxtraheerd en veganistisch.

Als l-carnitine in capsules wordt ingenomen, moet je ook rekening houden met de herkomst daarvan. Capsules op basis van dierlijke gelatine moet je vermijden, vooral als veganist natuurlijk. Een hoogwaardige capsule zonder kleurstoffen en conserveringsmiddelen draagt bij aan l-carnitine van het hoogste niveau.

Waar staat Carnipure® voor?

  • Carnipure® is de premium grondstof voor l-carnitine uit Zwitserland
  • Carnipure® is natuurlijk, puur en effectief
Vergleichs-Symbol
  • Andere l-carnitine preparaten komen uit China of Oost-Europa
  • Andere l-carnitine preparaten kunnen verontreinigd zijn en het effect beïnvloeden
Bronnen

1 Karlic/Lohninger: Supplementation of L-Carnitine in athletes: Does it make sense? Journal of applied physiology, S. 709-715, 2004.