Vis en eieren

Met het eiwitdieet snel en duurzaam afvallen

Het eiwitdieet staat voor gegarandeerd snel en duurzaam afvallen. Veel beroemdheden zweren bij het eiwitdieet. 

Velen van hen hebben in kort tijd hun zwangerschapskilo's verloren en in een recordtempo hun droomfiguur bereikt. 

Ook bij spieropbouw is het eiwitdieet de perfecte manier om overtollig vet te verbranden en je spieren te behouden. Een voedingsschema helpt om je doel niet uit het oog te verliezen en vol te houden.

1. Waarom is het eiwitdieet zo populair

Met het eiwitdieet gaat het afvallen extreem snel en ongecompliceerd.

In plaats van koolhydraten en vetten eet je: eiwitten, eiwitten, eiwitten.

Dit brengt de volgende voordelen met zich mee:

Voordelen verhoogde proteïnetoevoer:

Zo word je eiwitdieet een succes

Om duurzaam en effectief af te vallen is het belangrijk dat je hoogwaardige eiwitbronnen gebruikt - alleen zo bereik je je doel. Indien je je verhoogde eiwitbehoefte niet door voeding kunt bereiken, raden wij je onze proteïne producten aan ter aanvulling. Van Protein Flakes naar Muesli en van Protein Bars tot klassieke proteïne shakes - voor iedere smaak wat wils. Overtuig jezelf:

Ondanks dar proteïne over het algemeen langer verzadigen en caloriearmer zijn dan koolhydraten, hoef je toch geen honger te hebben. Door de langzame verwerking van proteïne in het lichaam blijft je stofwisseling langer actief en verbrandt je tijdens de vertering meer calorieën. Zo verlies je door een verminderde calorie-toevoer snel de nodige kilo's. Een aanvullend sportprogramma versterkt dit effect alleen nog maar meer.

Omdat het lichaam zijn energieverbruik bij een beperkte calorie-toevoer uit lichaamseigen substantie haalt, gebruikt het lichaam graag spiercellen als energieleverancier. Door een verhoogde eiwit-toevoer wordt deze spierafbraak tegengewerkt. Ook de kans op het jojo-effect is volgens voedingsexperts minder dan bij andere diëten.

Wie vegetariër of veganist is, kan met behulp van veganistische proteïne een eiwitdieet voltooien.

Veganistische proteïne
Ons veganistische alternatief helpt je om alles uit je spieren te halen. Met onze innovatieve plantaardige proteïne-formule hebben we de perfecte veganistische begeleider tijdens sport en het dagelijks leven. Voor iedereen die staat op pure plantenkracht.

2. Eiwitdieet: hoe werkt het?

Het hoofdbestanddeel dat tijdens een eiwitdieet gegeten wordt zijn eiwitrijke producten.

Op je bord komen eieren, mager vlees, vis, groente en melkproducten zoals vetarme kaas en yoghurt. Ook proteïne shakes kunnen een zinvolle aanvulling zijn op een eiwitdieet. Net als bij ieder dieet is er ook een lijst met verboden producten. Hier vind je koolhydraatrijke producten zoals pasta, rijst, aardappelen - maar ook brood. Fruit moet, vanwege het hoge suikergehalte, ook maar matig gegeten worden. Net als volkoren producten.

Vet, afhankelijk van welke, kan de cholesterolspiegel verhogen en moet daarom ook met mate gegeten worden. Hier moet je vooral voorzichtig zijn met worstproducten. Deze bevatten wel veel proteïne, maar ook veel ongezonde vetten.

Gezond zijn meervoudig onverzadigde vetten (bijv. noten), net als omega-3-vetzuren (bijv. lijnzaad en zalm).Transvetten (in gefrituurde en kant-en-klaar producten) moeten steevast vermeden worden.

3. Overzicht geoorloofde en verboden producten bij een eiwitdieet

Erlaubte Lebensmittel

  • Fisch
  • Mageres Fleisch
  • Eier (möglichst ohne das Eigelb)
  • Fettarme Milchprodukte wie Joghurt, Magerquark etc.
  • Gemüse, Salate
  • Eiweißpulver

Reduzierter Verzehr

  • Vollkornprodukte
  • Nüsse
  • Obst mit geringem Fruchtzuckeranteil

Nicht verzehren

  • Süßigkeiten
  • Fettes Fleisch
  • Weißmehlprodukte wie Nudeln, Weißbrot etc.
  • Fetter Käse, Sahne
  • Kohlenhydratreiche Nahrungsmittel wie Reis und Kartoffeln
  • Obst mit hohem Fruchtzuckeranteil

Limonade met chiazaad

Het voordeel van een eiwitdieet is dat je onbeperkt eiwitrijke producten kunt eten. Creativiteit kent geen grenzen. Wat denk je bijvoorbeeld van een verfrissende chiazaad-limonade met bessen? Wit chiazaad is ideaal tijdens een dieet, omdat ze 21 g proteïne (per 100 g) bevatten en rijk zijn aan onverzadigde vetzuren. Voor de limonade schep je 2 theelepels chiazaad in een glas met koud mineraalwater, een beetje citroensap, bessen naar keuze (bosbessen zijn erg suikerarm) en munt. Trek gekregen?

Tussen iedere maaltijd mag maximaal 3 uur pauze zitten, omdat je stofwisseling tijdens een eiwitdieet continu actief moet blijven.

Nog een andere reden: eiwitrijke en vetarme voeding bevat minder calorieën dan koolhydraatrijke voeding. Daarnaast heb je langer een verzadigd gevoel door eiwitrijke voeding, waardoor je automatisch minder eet.

Wil je weten welke producten met name eiwitrijk zijn? Hier vind je een praktisch overzicht in een PDF

4. Eiwitshakes als hulp & aanvulling

Eiwitshakes leveren je lichaam de nodige proteïne en bevatten over het algemeen zeer weinig koolhydraten en vet. 

Het oog eet (en drinkt), voor zover bekend, niet: opgepept door fruitsuikerarme vruchten (bijv. bosbessen) en knapperige noten, ziet een shake met onze Whey Protein er minstens zo goed uit als het smaakt. Probeer het nu: 

Indien je je maaltijd door een eiwitshake vervangt, dan kun je dit het beste tijdens het avondeten doen. Dat komt omdat tijdens de nacht bruikbare proteïne, zoals caseïne, erg goed door het lichaam wordt opgenomen. 

Het hongergevoel de volgende ochtend is ook veel minder als je je 's avonds geen of weinig koolhydraten eet

Uiteraard moet je shake vrij zijn van gentechniek, antibiotica en hormonen. 

Voor meer informatie, bekijk onze eiwitshake vergelijking

Eiwitshakes, die op afvallen  gericht zijn, bevatten meestal:

  • Hoogwaardige ingrediënten
  • Optimale samenstelling van snel beschikbare en langzaam beschikbare eiwitten
  • Belangrijke vitamines en mineralen
  • Extra stoffen om de vetverbranding te stimuleren

5. Voorbeelddag met een eiwit

Ontbijt

Omelet zonder eigeel (het eigeel is te vet en rijk aan koolhydraten) of: een eiwitshake.

Lunch

Mager vlees of vis met zorgvuldig bereide (het liefst gestoomde) groente of rauwkost. Als nagerecht kun je zelfgemaakte aardbeienyoghurt nemen.

Avondeten

Vis of vlees en groenten. Gebruik je fantasie om de lekkerste combinaties te bedenken. Daarbij: een eiwitshake. 

6. Tips & handige PDF-sjablonen

Tijdens een eiwitdieet hoef je niet intensief te sporten. Desalniettemin is ieder dieet succesvoller indien je het totale verbruik verhoogt. Door beweging en spiergroei val je niet alleen sneller af, maar maak je ook je lichaam sterker. 

Om er voor te zorgen dat je precies kunt bijhouden wat je gegeten hebt en je doel niet uit het oog verliest, kun je onze voedingsschema PDF gebruiken. Printen en aan de slag!


Om je eiwitdieet tot een succes te maken, raden wij je aan onze gratis Body Check te doen. Laat je BMI berekenen, ontdek hoe het ervoor staat met je gewicht en ontvang persoonlijk voedings- en trainingsadvies.